poniedziałek, 12 marca 2012

Konwersja do zdjęć czarno-białych

Poszukałem różnych sposobów konwersji zdjęć kolorowych na czarnobiałe w  GIMP (i pewnie również Photoshopie):


Decompose to LAB

Źródło http://arteliance.blogsome.com/2008/11/22/the-rob-carr-color-to-bw-conversion-technique-in-gimp/
  • Zamień na kolory LAB: Colors » Components » Decompose… Tryb kolorów obrazu zamieni się na "Stopnie szarości"
  • Wybierz warstwę Lightness (L) i włącz widok kanałów Channels .
  • Ctrl-klik na kanał i zamień na wybór » Channel to Selection
  • Odwróć wybór » Invert
  • Z wyborem wciąż aktywnym zamień tryb kolorów obrazu na RGB w menu Image » Mode » RGB.
  • Wyłącz widoczność kanałów A i B, i z pozostałej warstwy stwórz nową, Ctrl-klik » Create New Layer from Visible
  • Wypełnij ciemnym kolorem korzystając z menu Edit » Fill
  • Dostosuj przenikanie, poziomy i krzywe zgodnie z upodobaniem.
Inna opcja, prostrza: po konwersji na LAB zostaw tylko warstwę L, skopiuj ją, zwykle będzie za jasna, wtedy kopię mieszaj metodą "multiply", jeśli będzie za ciemna, skopiowaną warstwę mieszaj "screen".
Channel Mixer

Źródło: http://www.gimpforphotos.com/tutorial-intermediate/black-and-white.html

Autor wskazuje, że poszczególne kanały RGB zawierają szczególny rodzaj informacji:
Czerwony kanał odpowiada za kontrast.
Zielony uwydatnia lub redukuje detale.
Niebieski ma wpływ na szum.
Przykładowym  ustawieniem jest np. dla krajobrazu (odp. R G B): 60+11-70=100
Autor zaleca przed zastosowaniem tej metody użycie Color Balance (np. dla portretu rybaka będzie lepsze użycie czerwonego, dla portretu młodej dziewczyny, użycie zielonego

Po konwersji - Printing

Źródło: http://www.prime-junta.net/pont/How_to/n_Digital_BW/a_Digital_Black_and_White.html

Autor zaleca po konwersji m.in. skopiowanie do dwóch warstw::
Ustawienie trybu mieszania  Dodge w pierwszej warstwie, i krycie 4%.
Ustawienie trybu mieszania  Soft Light w drugiej warstwie i krycie 25%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz